Reprezentatii Agroland, Norofert si Holde Agri Invest, companii listate sau in curs de listare pe piata Aero, au participat joi la un eveniment online dedicat sectorului de agricultura, organizat de Investors Club. Liviu Zaganu (CEO HAI), Iulian Circiumaru (Presedinte CA HAI), Vlad Popescu (CEO Norofert) si Horia Cardos (CEO Agroland) au prezentat planurile de dezvoltare ale companiilor si au raspuns intrebarilor a peste 30 de investitori participanți la eveniment.
Agroland (AG) isi propune ca, in urmatorii 5 ani, sa ajunga la o cifra de afaceri intre 80 si 100 de milioane de euro, o crestere pe divizia de agribusiness. Agroland isi propune sa devina unul dintre cei mai importanti jucatori din Romania pe partea de hrana, sa ofere produse fara modificari genetice, produse care nu contin soia modificata in hrana animalelor.
Agroland opereaza 250 de magazine, dintre care 8 in format Agroland Mega si restul in formatul de inceput, cu suprafete intre 50 si 100 de metri patrati.
Agroland Mega sunt magazine de peste 400 mp, care expun intre 3000 si 4000 de produse pentru hobby farming, hobby gardening si animale de companie. Acest format este destul de des intalnit in Vestul Europei, dar mai putin in zona Europei de Est.
De la 1 octobrie, Agroland a preluat si activitatea unei platforme agricole din Mihailesti, judetul Giurgiu, iar prin aceasta preluare au dobandit acces la piata de food, devenind unul dintre primii 10 producatori de oua din Romania. De asemenea, ferma le ofera access si la pui de o zi, care sunt vanduti apoi in magazinele Agroland.
In 2020, toate cele trei categorii mari din magazine (hobby farming, hobby gardening si animale de companie) au inregistrat crestere in cee ace priveste piata. Agroland a crescut pe aceste trei categorii de produse datorita emisiunii de obligatiuni din martie — influxul de capital i-a ajutat sa se concentreze pe dezvoltare, nu pe supravietuire, in contextul pandemiei de coronavirus. Avand experienta crizei din 2008 – 2009, cand la fel Agroland a identificat oportunitati de crestere, compania a apasat acceleratia si a pregatit anul 2021 prin deschiderea unor noi magazine de tip mega. Pentru 2021, compania a depasit targetul de 6 magazine: a deschis 3 si a semnat contracte pentru inca 5.
Datele la financiare pentru primele 9 luni ale anului trecut sunt cu 18% peste nivelul cifrei de afaceri pentru 2020, profitul este si el in crestere, iar datele financiare pentru ultimul trimestru din an vor confirma probabil tendita pozitiva. Din punctul de vedere al bugetului, compania are o politica conservatoare si prudenta, iar trimestrial va ajusta bugetele de venituri si cheltuieli.
Politica de dezvoltare a Agroland este gandita in cicluri de 3 ani: la finalul lui 2023, este previzionata o egalare a numarului de magazine in format mega si a celor traditionale. Acest fap tar insemna o dublare a vanzarilor fata de 2019, dar si negocierea unor conditii mai bune cu furnizorii. Compania nu previzioneaza ca in anii urmatori sa incetineasca cresterea, ci vre sa profite de acest context favorabil, considerand ca este foarte potrivit sa accelereze cresterea si sa profite de oportunitatile oferite de piata.
Un alt context favorabil de crestere il reprezinta lipsa jucatorilor internationali pe piata in care activeaza Agroland.
Compania a abordat si zona de agritech prin crearea unui incubator de solutii pentru agricultura digitala, in care s-au inscris 26 de echipe care au venit cu solutii de la platforme soft la roboti, de la culegere de informatii, la aplicare de informatii din drone. Zilele urmatoare, Agroland va anunta parteneriatul cu unul din colosii tehnologici din lume care sprijina initiativa lor. Din acest incubator vor alege 5 echipe si solutii, pe care le vor sprijni cu tot ce au nevoie (capital, mentoring – legal, marketing), iar la finalul acestei perioade de incubator, celor care vor reusi sa propuna produsul final le vor propune infiintarea unei companii unde Agroland va intra cu 9%. Prin investitia in zona de agritech, Agroland are sansa sa creasca startupuri despre care se vor auzi foarte multe lucruri bune in curand.
Businessul Agroland este unul sezonier, doar zona de mancare de animale are o evolutie liniara. Atat zona de hobby gardening, cat si cea de hobby farming genereaza 70% din vanzari in prima parte a anului. Din acest motiv, la 6 luni ei stiu cum va arata tot anul. Insa, odata cu preluarea platformei agricole din Mihailesti si odata cu dezvoltarea magazinelor de tip agroland mega care vor stabiliza cifra de afaceri, celelalte luni vor urca ca pondere din cifra de afaceri.
Urmeaza listarea agroland business, pe care o vor face pentru transparenta, deoarece nu vor sa imprumute bani din compania mama, dar si pentru ca cele doua companii sunt doua businessuri total diferite.
Peste 5 ani, Agroland s-ar putea situa la o cifra de afaceri intre 80 si 100 de milioane de euro, la nivel de grup, din care circa 65-70 de milioane generate din retail. Daca lucrurile merg liniar, compania prevede o crestere pe divizia de agribusiness. Agroland isi propune sa devina unul dintre cei mai importanti jucatori din Romania pe partea de hrana, sa ofere produse fara modificari genetice, produse care nu contin soia modificata in hrana animalelor.
Norofert (NRF) isi propune ca, in urmatorii 5 ani, sa investeasca in cercetare si dezvoltare, in cresterea echipei de vanzari, sa se dezvolte pe partea de trading de cereale si farming, prin achizitia a 2000-2500 de hectare. Compania urmareste o consolidare a afacerii, dupa un start de tip boom si o perioada de crestere accelerata, si sa ramana atragatoare din prisma marjelor de profit.
Seceta de la inceputul lui 2020 a generat un an dificil pentru Norofert, dar pe care au reusit sa il treaca cu bine. Au inregistrat intarzieri la plata de la fermieri, fiind zone cu calamitati de 80-90% in zona de sud, in special la culturile de grau si rapita. Datorita datorita departamentului de risc care a facut o analiza foarte buna pe fiecare client, nu au inregistrat defaulturi in acest an. Clientii au fost si ei bine intentionati, iar creantele nerecuperate in acest moment pentru anul trecut sunt undeva in jur de 2-3%.
Pentru Norofert, 2020 a fost primul an in calitate de companie capitalizata, este primul an in care cap- coada au avut echipa de vanzari extinsa, fabrica modernizata, adusa la zi din punct de vedere tehnologic. Desi nu a fost un an milos cu fermierii, rezultatel companiei erata ca au extras ce era mai bun din 2020.
Finalul de an a fost unul activ, deoarece in aceasta perioada au inceput o campanie de presales pentru campaniile de vanzari, care se intercaleaza acum din cauza concurentei.
2021 se arata a fi un an net superior din punct de vedere climatologic. Inceputul de an este foarte bun din punctul de vedere al conditiilor din sol, cu o rezerva de apa foarte buna incomparabil cu anul trecut.
Pentru acest an, Norofert si-a propus atingerea urmatoarelor obiective:
- Dezvoltarea liniei de productie de ingrasaminte de sol pentru campania de toamna. Aceste ingrasaminte sunt baza unei culturi, se aplica o data cu semanatul pentru a avea o cultura performanta. Tehnologia pentru aceste produse e mai speciala, cuprinde insecticide si fungicid in aceeasi granula. Aceasta linie de business va aduce o crestere a profitului pentru a doua jumatate a anului.
- Elaborarea unui proiect de cercetare-dezvoltare pe sol, in Zimnicea. Zona de R&D este o parte importanta pentru a fi la zi cu ce se intampla in Vestul Europei. Agricultura ecologica este intr-o faza de pionierat si cercetarea este aspectul care va tine Norofert deasupra concurentei.
- Intrarea in sectorul de productie vegetala, unde Norofert a semnat un acord cu ferma din Zimnicea, care cuprinde 1000 de hectare, unde vor face exclusiv agricultura ecologica. De asemenea, vor folosi ferma si ca hub logistic, unde vor depozita culturile ecologice care vor fi incarcate apoi pe barje in portul din Zimnicea. Ferma achizitionata va functiona si ca un laborator de teste, va gazdui o platforma tehnologica unde Norofert va face si evenimente. Compania vede o extindere in aceasta zona in urmatorii ani si este interesata sa mai acumuleze hectare.
Norofert s-a orientat si catre piata din SUA pentru ca este o piata dificila, unde este foarte greu sa demonstrezi rezultate. Compania a facut pasi rapizi pe aceastea piata: a omologat o gama de produse pentru agricultura mare pentru 24 de state, a angajat un un agent de vanzari experimentat care a inceput sa faca primele loturi demonstrative si a inceput procesul de vanzare. Norofert a ales extinderea pe piata din SUA pentru ca este o piata matura, unde nu este nevoie de educatie, este o piata care cunoaste agricultura ecologica, face agricultura ecologica de zeci de ani, iar baza de clienti este foarte mare.
Holde Agri Invest (HAI) isi propune ca, in urmatoarii 5 ani, sa devina cel mai mare agricultor al tarii, sa dezvolte o agricultura tehnologizata, profitabila, sanatoasa si responsabila. Compania isi propune sa fie de cel putin 3 ori mai mare decat este acum, sa fie un business cu o predictibilitate a productiei extrem de buna, prin tehnologie si irigatii, cu un control al preturilor prin hedging. De asemenea, HAI spera sa anunte si un exit din unul din startupurile agritech pe care si-a propus sa le sustina.
Compania urmareste sa dezvolte culturi pe suprafete cat mai mari, acum detine circa 9-10 mii de hectare, pe 3 ferme. Holde Agri Invest isi propune sa consolideze si sa eficienteze zona agriculturii de baza, care in Romania este caracterizata de fragmentare a terenurilor, manageri in varsta, capitalizare slaba a fermelor. Toate aceste minusuri ale agriculturii din Romania reprezinta o oportunitate pentru ceea ce si-a propus HAI.
Chestiuni operationale pe care HAI intentioneaza sa le dezvolte:
- stocarea produselor pentru a obtine un pret mai bun;
- cresterea suprafetelor irigate cat de mult se poate;
- intrarea pe zona de agri-tech.
Anul 2020 a fost un unul dificil din punctul de vedere al conditiilor meteo, pe care l-au depasit cu bine. Pentru 2021, HAI intentioneaza sa investeasca in:
- extinderea silozului din Teleorman, un siloz nou de 5000 de tone pentru partea de agricultura bio;
- un proiect de irigatii, prin care 150 de hectare irigate vor fi date in exploatare;
- achizitionarea de utilaje pentru a dota ferma Agromix.
Proiectul HAI a fost finantat in 3 etape principale:
1. In 2018, 25 de investitori au adus primele 5 milioane de euro la acest proiect, capital din care au facut prima achizitie, ferma din Rosiorii de Vede. Ei sunt grupul de investitori care au acel stoc de actiuni preferentiale, pondere care va deveni din ce in ce mai mica pe masura ce proiectul e capitalizat.
2. In decembrie 2019 a fost facut un plasament privat, dar listarea a fost intarziata din cauza pandemiei. Pentru ca au avut oportunitati de achizitii de ferme, HAI a mai facut o runda de finantare in iunie 2020, care s-a incheiat foarte repede.
3. In octombrie 2020 au listat actiunile la BVB. Sumele stranse in etapele 2 si 3 au fost de 10, respectiv 15 milioane lei. In plus, HAI urmeaza sa mai faca un plasament pe parcursul acestui an, prin care intentioneaza sa stranga in jur de 20 milioane lei, bani care vor merge catre o noua extindere a suprafetei si alte proiecte (stocare, irigatii).
De asemenea, HAI are un buget de 500,000 de euro pentru investitii in startupuri din zona agritech si se afla in discutii cu diverse startupuri. Componenta de investitii in agritech e marginala, businessul de baza ramane productia mare.
De ce a decis HAI aceasta expunere marginala pe sectorul agritech:
- sinergii cu cateva astfel de companii (ex: Agrocity): HAI pune la dispozitie infrastructura, activele si beneficiaza de tehnologia dezvoltata.
- expunerea financiara in timp se poate materializa intr-un randament exponential, foarte bun.
Deoarece agricultura din romania sufera din cauza lipsei tehnologiei (operationala si a informatiei), sunt foarte multe oportunitati pe aceasta zona de agritech, care a fost lasata in urma.
Pe viitor, HAI isi propune ca unele operatiuni sa fie robotizate, colectarea datelor de la utilaje pentru un control extrem pe ce se intampla si mai departe sa poata lua decizii in baza datelor respective.
O alta investitie pe care si-o propune HAI este sa construiasca o zona de logistica pentru trasabilitatea produselor de la baza in camp.