Compania Purcari este listata la BVB, avand printre actionari, pe langa fondatorul Victor Bostan: Fiera Capital, Abeerdeen, Conseq, East Capital, SEB, Franklin Templeton, Horizon Capital.
Principalul diferentiator fata de concurenta: calitatea vinului. Sunt pozitionati intr-o regiune foarte buna, cu struguri de calitate. Republica Moldova este numarul 1 in Europa Centrala si de Est (CEE) dupa suprafata podgoriilor si pe locul 4 in Europa.
Oportunitati: consumul de vin in CEE este inca scazut comparativ cu Europa de vest (Franta, Italia, Danemarca). Exista potential de crestere in CEE, piata devine mai matura. Romania, cea mai importanta piata pentru Purcari, creste puternic.
Viziunea pe termen lung: sa devina consolidatori ai pietii fragmentare a vinului, pentru ca exista potential de a consolida aceasta piata fragmentata a vinului.
In martie au avut sedinte ale celulei de criza de doua ori pe saptamana. In cel mai rau scenariu, vanzarile ar fi scazut cu 16%, in cel mai bun cu 6%. Insa lucrurile au evoluat mai bine si per total, la 9 luni, au avut venituri similare cu cele din aceeasi perioada a anului trecut.
Relansarea vanzarilor din Q3 a acoperit pierderea generata in Q2 de lockdownul impus pentru combaterea pandemiei. Rezultatele foarte bune (in contextul pandemiei) au venit in urma unor masuri care au vizat optimizarea costurilor, reverificarea proceselor si renegocierea contractelor. Pentru acest an, au prefigurat o crestere de o cifra a vanzarilor.
Optimizarea costurilor – pe partea de CAPEX si OPEX:
OPEX – au mers pe principiul: nu pot lasa o criza sa fie irosita. Au purtat negocieri cu majoritatea partilor terte, inclusiv banci, la nivel de plati si termene de plata. Castigul din aceste negocieri a fost insa oarecum anulat de activitatea de CSR, care a implicat donatii pentru spitale in contextul covid. Membrii din conducere au acceptat taieri voluntare de salarii la inceputul pandemiei
CAPEX: 22 de milioane de RON pentru investitii au fost reduse la 14 milioane, dar acum sunt la 15-16 milioane de RON.
Pe partea de marketing, compania a mers contra curentului: in timp ce majoritatea a decis sa taie bugetele de marketing, Purcari a crescut bugetul de marketing in aceasta perioada, a fost activa pe partea de awareness și asta s-a vazut in rezultatele foarte bune.
Se urmareste relansarea unor subbranduri si pozitionarea intr-un interval de pret mai ridicat vor avea impact asupra cresterii profitabilitatii.
In colaborare cu EMAG, Purcari a lansat colectia SAPIENS (disponibila doar pe EMAG); au lansat si o editia speciala doar pentru HORECA.
Compania si-a majorat cota de piata si a devenit jucatorul nr. 4 pe piata din Romania, in conditiile in care primii doi jucatori (Cotnari si Vincon) sunt din cateria mass market, nu affordable luxury ca Purcari. (din graficul prezentat, compania e aproape de a trece pe locul 3 pe piata din Romania, fiind aproape la egalitate cu Jidvei).
Pe langa covid, compania a fost afectata si de seceta, dar avand in vedere recoltele bune din anii precedenti (2018 a fost un an cu recolta record) au facut stocuri suficiente pentru divin si vinul rosu.
Perioada media de recuperare a creantelor este de 85 -90 de zile, perioada medie de achitare a datoriilor este de 105 – 120 de zile; sunt mai eficienti in colectarea creantelor decat in plata datoriilor si au astfel un avantaj pe partea de cash flow.
Si-au imbunatatit pozitia de cash si au scazut indatorarea, au o situatie financiara solida si sunt gata sa beneficieze de anumite oportunitati pe piata de M&A. Au concurenti cu situatii financiare precare, care ar putea fi tinte.
In ceea ce priveste M&A:
Regiunile in care se uita sunt Republica Moldova (aici se uita dupa tranzactii pentru a creste capacitatea de productie si export) si Romania (aici se uita dupra tranzactii pentru a creste potentialul de vanzari și penetrarea pietei).
Au in plan sa deschida reprezentante in Polonia si Ucraina.
Referitor la piata din China, vor beneficia de pe urma embargoului impus de China asupra vinurilor australiene. La 9 luni, cota Chinei este de 3 procente din vanzari, dar trendul este crescator si cifrele pe china sunt pozitive.
NU au depus oferta pentru Murfatlar deoarece NU au considerat oferta avantoasa pentru Purcari, avand in vedere si contextul pandemic.
Au in plan investiti in irigare, care nu le vor da un avantaj doar in ceea ce priveste eficientizarea costurilor strugurilor produsi de ei, dar le va da si un avantaj competitiv si putere mai mare de cumparare si negociere cu alti producatori de struguri. O alta investitie pe care o au in plan este in statia de imbuteliere de la Bostavan, pentru a creste calitatea vinului si a venit cu un pret mai bun.
Purcari ia in considerarea capitalizarea profitului si distribuirea de gratuite
Acum nu au o decizie ferma, aceasta optiune va fi discutata de board. Metoda a fost implementata cu succes de alte companii pe bursa si se analizeaza acum aceste cazuri. Au vazut interesul ridicat al actionarilor de retail pentru a distribui profitul sub forma de gratuite, e o optiune luata foarte in serios.
Referitor la market maker: spera ca va ajuta/ va creste lichiditatea pentru ca actiunea sa devina mai atractiva. Considera ca actiunea este subevaluata și aprecierea ar trebui sa fie semnificativa. Spera ca asta si alte initiative planificate sa fie benefice pentru evolutia actiunii; se asteapta o apreciere a valorii actiunii prin cresterea profitului si dividende.
Investitorii institutionali considera compania foarte atractiva, de aici si lichiditatea scazuta. Investitorii institutionali vad actiunea atractiva pe termen lung si considera ca pretul real ar fi cu 50% mai mare.
Vizorul principal pentru a creste lichiditatea si capitalizarea sunt: rezultatele financiare/ operationale. Venind cu rezultate solide, de la an la an, prefigureaza evolutia pretului actiunii WINE in trepte.
NU sunt satisfacuti cu performanta actiunii de la listare, situatia ar fi fost alta cu o lichiditate mai mare si stiu ca multi investitori au praguri de lichiditate pentru a intra pe o actiune. Pe termen lung, investitorii de retail joaca un rol important, deoarece multe dintre tranzactii sunt la nivel de retail.