„Cel mai bun indiciu catre prosperitatea si dezvoltarea unei tari este statutul si rolul femeii”
Davis S.Landers, The Wealt and Poverty of Nations.
Sunt deja cateva decenii in care se pune tot mai des accentul pentru promovarea femeilor in nivele de conducere cat mai sus in societate si in companii. Unele organizatii internationale sunt de parere ca acest lucru va contribui la reducerea saraciei la nivel global si o dezvoltare mai sustenabila.
Exista si o premiza ce sustine ideea ca acele companii care angajeaza mai multe femei au un potential de crestere mai mare si un echilibru mai bun pe termen lung. Cei de la Morgan Stanley au facut mai multe studii pe 1600 de companii si au ajuns la concluzia generala ca acele companii cu o majoritate de femei peste o treime din totalul de angajati au un ROE mult mai bun ca celelalte companii cu femei sub o treime din numarul toatal de angajati, diferenta medie este undeva de 3.8% intre aceste companii. Din punct de vedere tehnic un alt avantaj pentru companiile cu o diversificare a genurilor mai buna este volatilitatea mai scazuta pe termen lung, compania este privita ca fiind una mai echilibrata si mai putin riscanta.
„In esenta companiile ( de investitii ) care scaneaza pentru diversificarea genurilor sunt companii de calitate superioara ce folosesc si alti masuratori financiari standard”
Adam Parker, Chief Equity Strategist
Desi in ultimii ani s-au facut imbunatatiri pe aceasta tema, conform unui studiu din martie 2016 la nivel de functie cu putere decizionala in Europa doar 24% dintre aceste functii sunt ocupate de femei, in America de nord 18%, regiunea Asia Pacific fara Japonia 16% iar in Japonia doar 2% fiind socotita tara cu cea mai mare inegalitate intre genuri.
Eva Zlotnicka din echipa de analiza de la Morgan Stanley spune ca: „procentajul feminin dintr-o companie este pozitiv corelat cu ROE”
Din analiza celor de la Morgan Stanley au fost enumerate cinci concluzii si anume:
- O diverisitate mai mare a genurilor poate aduce randament mai bun cu volatilitate mai mica
- Primele cinci companii selectate pe baza diversitatii genurilor performeaza mult mai bine decat companiile din acelasi domeniu luand in calcul riscul si volatilitatea.
- Diferenta intre renumerare intre genuri s-a miscorat in ultimii zece ani in Europa, America de Nord SI Asia Pacific fara Japonia.
- La nivel global diferenta de renumerare este maxima in sectorul utilitati si aproape non-existenta in sectorul de productie primara
- In Europa procentajul de femei a urcat in consilii dar nu la nivel executiv.
Sectorul cu cele mai putine femei ramane in continuare cel al tehnologiei cu doar 13% reprezentare feminina. Diverisitatea genurilor intr-o companie poate imbunatatii procesul de decision-making si inovatia in dezvoltarea de noi produse si servicii.
„In final, este speranta noastra ca putem incorpora mai mult diversitatea si responsabilitatea sociala in disciplina noastra investitionala”
Adam Parker
In 2012 un raport al Institutului de cercetare Credit Suisse facut pe 2360 ce companii la nivel global indica o performanta mai buna a companiilor cu femei pe post de director exectutiv, performanta observata in indicatorii financiari precum ROE si P/BV. Chiar si companiile cu o singura femeie intre directorii executivi s-au descurcat mai bine dacat cele fara nicio femeie.
In 2013 un studiu al universitatii Harward si anume „Does Gender of Directors Matter” a concluzionat ca adunarile generale ce cuprind cel putin trei femei sunt de doua ori mai predispuse sa ceara informatii aditionale si sa ia initiativa.
Tot in 2013 un raport Thomson Reuters facut pe 4100 de companii la nivel global a scos la iveala faptul ca lipsa femeilor in rolurile de conducere creaza in timp usoare instabilitati facand astfel compania ceva mai volatila, iar cele cu diveristate in rolurile de conducere sunt mai putin volatile cu o miscare mai apropiata a indicilor de referinta.
In acelas an „Gallup study” ce a analizat 800 de companii din din doua industrii ( retail si servicii ) a ajuns la concluzia ca acolo unde exista diveristate a genurilor potentialul financiar este mai mare.
Un studiu francez a indicat faptul ca acele companii cu mai multe femei in pozitii de management s-au descurcat mai bine in timpul crizei financiare din 2008.
Un articol de la McKinsey publicat in Newsweek indica un randament mai bun al companiilor din pietele emergente ce fac eforturi sa angajeje femei cu 34% mai bun.
„Ar putea fi cazul, ca femeile aduc un impuls in performanta companiei, sau ca acele companii mai bune isi permit luxul de a angaja femei cu potential mai mare dar asocierea este clara: firmele de succes si inovatoare sunt cele care promoveaza femeile”
Hanna Rosin in „The End of Men”
Comentarii