Life is Hard este o companie romaneasca ce activeaza in sectorul IT, lideri pe piata aplicatiilor pentru brokerii de asigurare din Romania. Compania a fost listata pe platforma AeRO, pe data de 8 decembrie 2015, avand simbol bursier LIH, acesta fiind considerat cel mai bun debut al unei companii din domeniul IT pe sistemul alternativ de tranzactionare, AeRO. In prezent, o actiune LIH se tranzactioneaza la pretul de 12,3 Ron.
Investors Club: Ce anume v-a convins sa listati compania Life is Hard pe platforma AeRO?
Erik Barna: Ne-am dorit transparenta. Existau zvonuri in piata cum ca am fi fost cumparati sau ca ar fi venit in actionariat, brokeri de asigurare. Aceste zvonuri puteau sa zdruncine increderea unor clienti referitor la impartialitatea noastra in furnizarea serviciilor catre brokeri.
Am avut in ultima perioada mai multe oferte de investitii sau de preluare. Prin urmare ne-am dorit un mecanism prin care sa putem sa evaluam compania. Bursa, consider ca este cel mai bun mecanism de evaluare a valorii unei companii. Ne-am dorit o certificare a calitatii si maturitatii business-ului. Bursa poate oferi acest lucru.
Marketing-ul generat de listare a fost deasemenea un factor determinant in decizie. Avand in vedere ca BVB si mai ales piata AeRO este o piata emergenta, inca foarte departe de potentialul sau adevarat, pentru a atrage companii spre listare trebuie sa ofere ceva in schimb. Daca nu poate oferi capitalizarea dorita, trebuie sa poata oferi macar marketing si vizibilitate in piata pentru companiile ce urmeaza sa se listeze.
Investors Club: Cat timp a durat procesul de pregatire a listarii?
Erik Barna: aproximativ 4 luni de zile, puteam sa acceleram dar am dorit ca listarea sa fie in nov sau decembrie considerate lunile cele mai optime pentru astfel de activitati
Investors Club: Care considerati ca a fost cel mai dificil pas din momentul in care ati decis prezenta pe AeRO pana la listarea de pe 8 decembrie?
Erik Barna: Sa alegem consultantul care sa ne asiste la listare. Decizia de a merge cu Goldring a fost una inteleapta. Am avut placerea sa lucram cu adevarati profesionisti, oameni deschisi capabili sa inteleaga specificul si nevoile unei companii producatoare de software.
Investors Club: Cum s-a situat evolutia actiunilor si interesului din primele zile fata de asteptarile pe care le avea inainte de listare?
Erik Barna: Ne asteptam la o deschidere intre 8 si 9 lei, a fost peste asteptari deschiderea. La fel si evolutia urmatoare. Din pacate lichiditatea in piata este destul de redusa.
Investors Club: S-a creat un hype al companiei dupa listare. Ce anume considerati ca a atras investitorii catre compania pe care o conduceti?
Erik Barna: Pot doar sa emit niste ipoteze: ma gandesc atractia a fost determinata de faptul ca spre deosebire de alte foarte alte multe companii de software din Romania, suntem printre putinele companii care nu-si bazeaza business-ul pe outsourcing, ca avem un portofoliu de produse proprii, care se se adreseaza unor verticale foarte bine definite, si care ne permite sa crestem organic, pe niste baze solide.
Investors Club: Ce planuri are Life is Hard pentru anul 2016?
Erik Barna: Avem in pregatire cel putin 2 noi produse, care sa fie lansate in piata in decursul anului 2016
Investors Club: De ce bugetul pentru anii urmatori arata cifre de crestere semnificativ mai mici decat ce s-a realizat in ultimii 2-3 ani?
Erik Barna: Piata este din ce in ce mai concurentiala in ceea ce priveste atragere de noi talente, de angajati care sa ne permita sa crestem capacitatea de productie cu cat ne-am dori. De asemenea costurile sunt din ce in ce mai mari. Pentru ca ne alegem cu foarte mare atentie angajatii si colaboratorii, procesul de selectie dureaza in medie 6-8 luni. Din acest motiv ne-am temperat estimarile de crestere.
Investors Club: Care este strategia companiei in privinta relatiei cu investitorii? Cum ii atrageti?
Erik Barna: Crescand valoarea companiei, fiind corecti si transparenti fata de investitori, ducand o politica echilibrata de dividente si investitii, si lansarea de noi produse innovative.
Investors Club: Care sunt obiectivele in termeni de cota de piata pentru principalele 3-4 segmente pe care activeaza compania in urmatorii 2 ani, majorare de cota de la cat la cat.
Erik Barna: Pe 24broker ne dorim sa crestem de la 30% pana peste 50% ca si cota de piata, inclusiv prin achizitii de companii concurente, daca va fi cazul.
Pentru 24Routier, dorim sa-i marim ponderea in cifra de afaceri la aproximativ 20-30%
Avem focus mare pe un nou produs care dorim sa-l lansam cat mai repede (inceput de 2016) de la care avem foarte mari asteptari.
Investors Club: De ce doar piata din Romania si nu si alte piete regionale? Are in plan extinderea in afara? si cand ar putea sa ajunga compania la acel nivel?
Erik Barna: Romania, ne este cel mai la indemana, dar nu si punctul de final in business-ul nostru. Este in obiectivul nostru ca in urmatorii ani sa iesim cel putin cu o parte din solutiile noastre la nivel global.
Investors Club: Observam o crestere masiva a expunerii in media a companiilor dupa listare, puteti aprecia care este valoarea bugetului de marketing pe care companile o economisesc?
Erik Barna: Este un pic prematur sa putem trage niste concluzii care sa indice niste cifre exacte, in acest moment as putea doar sa speculez. Pot sa va confirm ca inca din momentul in care am anuntat intentia de listare am inregistrat o afluenta mare de lead-uri si propuneri de proiecte.
Investors Club: Desi BVB face eforturi pentru a atrage companiile mari si mijlocii pe bursa, numarul acestora este in continuare scazut. Care credeti ca esti motivul? Nu sunt companii sau procesul de listare este greoi si costurile mari?
Erik Barna: Nu vreau sa fiu carcotas. Sunt oarecum dezamagit cum s-a facut promovarea lansarii primei companii de software pe AeRO. Stiu ca nu suntem o companie mare sau foarte renumita, dar nu cred ca acest lucru ar trebui sa conteze atunci cand se decide modul in care se promoveaza sau nu o companie mai ales atunci cand iti doresti sa atragi spre listare, companii din sectorul pe care-l reprezinta. In afara de promovarea din ultimele zile in presa de specialitate, nu s-a facut mare lucru in acest sens. Sa nu ai macar o televiziune….iar nu mi se pare normal. Consider ca promovarea evenimentului trebuia facuta catre un segment mai larg si mai din timp. Posibil sa nu fiu eu obiectiv si sa fi exagerat importanta evenimentului. Nu stiu…
Investors Club: Cu cate companii concurati in piata in care activati?
Erik Barna: Cu toate companiile de IT din lume. Toti pot fi competitorii nostri. Activam pe o piata globala, mai ales in ceea ce priveste atragerea persoanelor calificate.
Investors Club: Pentru cat timp va mai vedeti CEO al companiei Life is Hard?
Erik Barna: Atata timp cat compania si investitorii au nevoie de mine si au incredere ca pot creste compania. Nu mai mult 🙂
Investors Club: Goldring va fi market-maker pe actiunile astea avand in vedere ca lichiditatea este o problema in general la astfel de companii?
Calitatea de MM ar impune detinerea de actiuni LIH ceea ce ar reduce mai mult freefloat-ul. Goldring, in calitate de intermediar al listarii si vanzarilor de actiuni va veni cu propuneri de crestere a lichiditatii adaptate conditiilor de piata.
Comentarii