Andrei Dudoiu, cofondator si CEO Seedblink – platforma de crowfunding, si Dorin Boerescu, CEO 2Performant – platforma de marketing afiliat, au vorbit, in cadrul unui eveniment online organizat de Investors Club, despre investitiile in zona de tech, atat prin Bursa de Valori Bucuresti, cat si prin crowfunding. La eveniment au participat peste 30 de investitori, membri ai Investors Club.
Ce au in comun cele doua platforme? Democratizarea. 2P a democratizat accesul oamenilor la publicitate online, a conectat oamenii cu brandurile, in timp de Seedblink a democratizat investitiile in startupuri early stage, a dezvoltat o platforma prin care a conectat investorii cu startupurile early stage in cautare de finantare.
Andrei Dudoiu, cofondator si CEO Seedblink: Equity crowfunding, pe langa accesul la finantare, rezolva si anumite probleme, cum ar fi democratizarea accesului in investitii in early-stage startups, care altfel erau disponibile doar pentru business angels
Dupa 20 de ani in banking, am fondat, impreuna cu Ionut Patrahau, Human Finance, un accelerator pentru antreprenorii din tech si software, o industrie neacoperita de sistemul bancar din cauza principiilor de creditare. Am dezvoltat unelte digitale pentru antreprenori, in zona de finante si business. Zona de tehnologie era un loc de finantare neacoperit pe zona de early-stage start-ups, unde metodele de alternative de finantare erau limitate. Ne-am uitat la ce metode alternative de finantare sunt in afara si ne-am indragostit de equity crowfunding, care, pe langa accesul la finantare, rezolva si anumite probleme, cum ar fi democratizarea accesului in investitii in early-stage startups, care altfel erau disponibile doar pentru business angels.
Pe Seedblink, pentru fiecare companie listata, se face un SPV sau SRL care devine investitor in compania care se listeaza pe platforma. In decurs de 16 luni, am derulat 39 de campanii de finantare prin intermediul Seedblink. Seedblink este singura platforma de equity crowfunding pozitionata exclusiv pe tehnologie. Prima campanie a fost lansata in decembrie 2019, iar de atunci am strans peste 14 milioane de euro, 60% de la investitorii din jurul Seedblink, iar restul banilor au venit din la alte runde de finantare, de la VC, dar si corporatii, cum ar fi KPMG. Pe platforma sunt active peste 4600 de conturi de investitori, peste 600 au facut macar o investitie in una dintre campaniile derulate prin Seedblink. Ticketul minim de intrare pentru un investitor este de 2500 de euro. Limita maxima de subscriere este de 15% din runda stransa, pentru a pastra principiul de democratizare al investitiilor.
Startupurile care aplica pentru finantare prin intermediul Seedblink sunt filtrate, exista un comitet de listare care valideaza aplicatia fiecarei companii. Odata ce se incheie runda de finantare, Seedblink ca platforma nu mai are de-a face cu compania respectiva, dar, ca si continuitate, la inceputul relatiei cu startupurile, se definesc o serie de pasi care trebuie urmati, care includ raportari trimestriale pentru investitori. Toate companiile listate pana acum pe Seedblink sunt active.
Investitorii care intra in startupuri in rundele early-stage au mentalitate pe termen lung, media de detinere e de 3-5 ani. Investitorii prefera mai degraba companii post revenue cu produs validat de piata, se uita la datele financiare, business plan, cum se comunica cu piata. Calitatea fondatorilor este un aspect esential. In tarile care au experienta in zona de crowfunding precum SUA si Marea Britanie, exitul investitorilor early stage se face in runda B de finantare.
In Marea Britanie, actorii principali pe zona de crwofunding au infiintat o piata secundara de tranzactionare. Regulamentul european de crowfunding va intra in vigoare anul acesta si el deschide o portita pentru piata secundara, pentru a putea afisa cererea si oferta pentru vanzare-cumparare de actiuni pentru companiile listate. Seedblink a demarat un proiect cu BVB pentru a crea o piata secundara de actiuni, discutia este intr-un stadiu incipient, pasii urmatori depind de clarificarea legislatiei europene.
Despre ideea de a aduce companii de tehnologie listate pe Seedblink catre BVB, Andrei Dudoiu a mentionat: Vrem sa fim o pepiniera pentru piata de capital. Este un pas natural, pentru bursa interesul este sa aiba listate mai multe companii din zona de tehnologie, astfel incat investitorii de la Bursa de Valori Bucuresti sa aiba cat mai multe oportunitati. Impreuna cu BVB, am conceput un framework pentru a identifica profilul companiilor care ar putea fi listate. Listarea depinde de planurile de viitor ale companiilor, unele se potrivesc mai mult cu VC, altele cu un investitor strategic, dar exista fondatori care constientieaza ca listarea poate fi un pas natural ulterior si li s-ar potrivi un astfel de drum.
In functie de acest profil conturat cu cei de la BVB și de pasii pe care ar trebui sa ii parcurga ca sa fie listabili pe AERO, am idenfificat cateva startupuri care se potrivesc pentru a face trecerea spre Bursa de Valori. In cateva luni, ne vom da seama cand va fi momentul pentru trecerea din liga Seedblink la listarea pe AERO.
Evaluarea companiilor listate pe Seedblink vine in urma unei negocieri intre fondatori si institutionali, o parte din runde sunt derulate impreuna cu VC, business angels sau alti investitori strategici. Prin Seedblink, ne aliniem cu evaluarea, dar am renuntat la listarile care au propus o evaluare mai mare, vrem sa acordam acelasi tip de drepturi investitorilor care participa. Daca nu exista un investitor institutional prinicipal cu care sa stabilim evaluarea, fondatorii sunt obligati sa participe la runda de finantare cu circa 20% din suma. Daca se exagereaza cu evaluarea companiei, se poate respinge listarea pe Seedblink.
Anul trecut am participat la 40% din rundele de finantare pentru early-stage startups din Romania, suntem parte la constructia unui ecosistem aflat la inceput. Pentru Seedblink, ca platforma, urmeaza pasii pentru scalarea internationala a modelului si o runda de finantare seria A. Pe platforma sunt conturi din 14 alte tari in afara Romaniei, conturi care speram sa devina active pe masura ce listam companii din alte arii geografice.
Dorin Boerescu, CEO 2Performant: După ce am participat la editia din 2017 a “Made in Romania”, organizată de BVB, ne-am dat seama ca bursa e buna si pentru companiile mici, pana atunci ne uitam la tranzactii cu VC mai mult. Incearcam sa folosim cat mai multe din instrumentele de finantare disponibile prin BVB
Am cumparat in 2009 2Parale, business care sta la baza 2Performant si am ajuns de la o cifra de afaceri de 10 mii de euro la 5 milioane de euro in 2021. Am interactionat cu unii dintre cei mai buni business angel investors din Romania, Sergiu Negut a condus doua runde sindicalizate de finantare. După ce am participat la editia din 2017 a “Made in Romania”, organizată de BVB, ne-am dat seama ca bursa e buna si pentru companiile mici, pana atunci ne uitam la tranzactii cu VC mai mult. Listarea la BVB a avut loc anul trecut, dupa cel mai bun an din punctul de vedere al businessului, la o evaluare de 6 milioane de euro. Capitalizarea este acum de 8 milioane de euro si pregatim o majorare de capital prin care vrem sa ridicam 1 milion de euro, cu un discount de 25%, si am votat posibilitatea emiterii unor runde de obligatiuni de maxim 3 milioane de euro pentru posibile achizitii. Obligatiunile vor fi emise doar in momentul in care apar oportunitati concrete de achizitii.
Banii obtinut in urma majorarii de capital vor fi investiti astfel:
– 2 milioane de lei in integrarea cu parteneri strategici mari, prin care sa aducem mai multi clienti in platforma. Integrarile sunt fundamentul extinderii pe alte piete, iar banii vor fi folositi pentru salarii si activarea si achizitia de afiliati.
– 1,5 milioane de lei vor fi investiti in proiecte de crestere a marketingului afiliat in Romania si Bulgaria (in marketing, vanzari, campanii inovatoare precum Liga Nationala de Marketing).
– 1,5 milioane de lei vor fi investiti in cresterea si consolidarea pozitiei in Romania si Bulgaria.
Sunt putine companii de tehnologie la BVB, 2Performant este singura companie cu focus pe produs propriu, pe care il monetizeaza – o platforma de marketing colaborativ, un UBER pentru publicitatea online, platita la cost pe vanzare. Până acum, prin platforma 2P, au fost generate peste 6 milioane de tranzacții online in valoare de 250 milioane EUR plus TVA.
Investitorii ar trebui sa se uite la viteza de crestere a CA, a veniturilor operationle, la valoarea vanzarilor generate din platforma 2P, la capacitatea echipei de management de captare a oportunitatilor. Profitul contabil nu are sens sa fie scos din companie ca dividende, pentru ca sunt oportunitati foarte mari. 2P va da actiuni gratuite, vrem sa recompensam investitorii, dar ne uitam si la oportunitatile de crestere. Avem o pozitie consolidata in Romania si in Bulgaria si ne uitam la tarile din Uniunea Europeana. Politica fiscala e gandita pentru UE, dar se poate adapta pentru toata lumea. Piata europeana de afiliere are potential de a fi disrupta si va fi disrupta in urmatorii 5 ani.
Despre indicatorii pe care ar trebui sa ii urmareasca investitorii pana se ajunge la profitabilitate, Dorin Boerescu a mentionat: Am fost foarte transparenti in a spune ca ne-am propus ca anul acesta si anul viitor sa investim in capacitatea de crestere, potentialul este mult mai mare. Dupa 2020, ne-am propus ca in 2021 si 2022 sa investim in capacitatea de scalare, ne uitam la o crestere foarte curajoasa pana in 2025, prin extinderea unui model de business confirmat in Romania si in regiune. In prezent, 10% din incasari vin din piete externe, vrem sa captam mai mult si mai bine oportunitatile. Industria digitala este la inceput, ratele de crestere in e-commerce, in publicitate online sunt mult mai mari decat in pietele dezvoltate. In Europa, publicitatea online a depasit publicitatea TV inca din 2016.
O companie de tehnologie si o companie traditionala genereaza valoare intr-un mod diferit, companiile brick and mortar cresc vanzarile prin deschiderea de noi magazine, tehnologia genereaza foarte multa valoare prin discovery. Fara 2P, cele 3400 de persoane nu s-ar fi intalnit cu cele 850 de magazine cu care ei colaboreaza in prezent. 2P este acum in etapa in care se lupta pentru pole position, pentru pozitia cea mai buna din momentul in care cursa va deveni relevanta pentru toate brandurile, pentru a profita de schimbarile pe care le aduc digitalizarea si colaborarea din sharing economy, care sunt momentan subestimate pe termen lung. Un afiliat colaboreaza in medie cu 8 magazine online, sunt 8 colaborari care nu ar fi existat fara 2P, iar asta aduce niste schimbari.
Referitor la competitia 2P, Dorin Boerescu a declarat: Au fost multi care au incercat sa intre pe piata, dar ne-am pastrat pozitia de lider in Romania si Bulgaria. Toata regiunea Europei Centrale si de Est este foarte interesanta pentru brandurile mari. Luate individual, aici sunt piete mici, insa agregate sunt o zona foarte interesanta ca ritm de crestere. Sunt cativa jucatori care incearca sa emita pretentii in regiune, bazandu-se pe relatii cu brandurile globale. Comission Junction este un first mover pe afiliere la nivel global, a trecut prin foarte multe achizitii si are un parteneriat cu o retea din Cehia pentru toata regiunea. Sunt mii de retele de afiliere. Noi am avut, pe de o parte, noroc pentru ca am inceput din 2009 pe o piata mica si la inceput de drum, care ne-a fortat sa ne construim un model de business eficient. Platforma trebuie sa poata fi folosita fara prea mult suport si am crezut foarte mult in democratizare, in a da sansa oamenilor sa faca aceasta activitate.
Jucatorii mari la nivel global sunt din prima sau a doua generatie de afiliere si au un model mai apropiat de Google Ads. 2P face parte din a treia generatie de afiliere, este orientata spre colaborare si gamification, este foarte dezvoltata in zona de sharing economy. Validarea platformei a venit prin sucesul de piata, prin interactiuni cu partenerii la nivel global. Practic, acum nu mai e atat de important cine are semnat contractul, ci cine poate sa genereze vanzari. Nu mai ai nevoie de oameni de vanzari, clientii sunt deja in platforma.
Viziunea pe termen lung a 2P include programe de afiliere globale, oferite afiliatilor din Europa, intr-un mediu motivant. Oamenii petrec mult timp in platforma si, cu aceste avantaje, 2P va performa mai bine in Europa Centrala si de Est, unde e nevoie de un jucator dominant. Si la nivel european, si la nivel global, e loc de foarte multe inovatii in urmatorii 10-15 ani, iar 2P are o pozitie foarte buna sa fie printre cei care ar putea inova semnificativ.
Comentarii